söndag 13 november 2011

Det jag gillar med stället jag bor på

Jag har fått klagomål på att jag inte har lagt upp bilder än, jag vet jag vet, men det är på gång!! Har tillochmed köpt en ny kamera eftersom min gamla skruttiga, från tiden då Backstreet Boys fortfarande var populära, inte riktigt håller måttet.
Känns sådär när man måste stå minst 1 meter ifrån ens objekt för att ens se vad det är!
Mitt internet har lagat sig sjäv också, helt fantastiskt, bara att börja ladda upp sedan!

Men nu ska ni få höra!
Jag bor i ett ganska fint område, de flesta höjer på ögonbrynet när jag nämner dess namn följt av frågan "är du rik eller?". Men det är jag inte!
Jag har något som kallas lån och bor trångt fast hyfsat nära till arbetet, sådär 1 timmes resväg. Tro mig, det är inte långt! Jag har en kille som sitter i sektionen bakom mig som har 2,5 timme resväg... Enkel resa!!
Iallafall!
Om jag orkar att gå tar det 15 min, annars tar jag bara tåget en station till ett ställe som heter Jiyugaoka.

(Ta Tokyu Toyoku Line från Shibuya渋谷 till Jiyugaoka自由が丘, det går bra att ta vilket tåg som helst: local, express etc eftersom stationen är en hubb till andra linjer, dessutom är Shibuya starthållplats så ni kan inte åka åt fel håll! Kostar 150 yen enkel biljett)

Jiyugaoka är ett extremt trendigt område med modebutiker, trånga gränder, sötsaker och mysiga restauranger. i måste verkligen åka dit om ni har tid och ork, om inte för att handla, för stämmningen.
Kommer med lite tips på ställen senare, speciellt en restaurang som jag vill gå till men inte hunnit än! Vad sägs om att äta grillat medans du blir spådd, jajjemen, en kombo restaurang. Dit måste jag.

Avslutningsvis.
Detta kanske redan är känt för er men Tokyos tåg och tunnelbanesystem kan ibland kännas lite för stort att ta in och rörigt för den delen.
Därför kan jag ge er några tips på sidor som hjälper en att ta sig runt smidigt, vad det kostar och vart man ska byta etc, först upp är japanska yahoo:

http://transit.loco.yahoo.co.jp/#
Dock är detta på japanska!!

För en engelsk version rekommenderar jag er:
http://www.hyperdia.com/en/

Ha en trevlig måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar