måndag 21 november 2011

Kontorsjapan åäö

Efter att ha "arbetat" på ett stort japanskt företag nu i över en månad så har jag fått inblick i en helt ny och underlig värld.

Som sagt, vi har morgonmöte var dag och det handlar oftast om vad man ska göra.

Vi har en klocka som ringer vid tid för morgonmötet och lunch (konstigt nog inte vid dagens slut).

Alla arbetar övertid, och man måste skriva hur lång tid man skall arbeta övertid innan man ens börjat. Om man skulle vara tvungen att arbeta mer än det man skrivit så får man inte betalt för den extra timmen.

De gillar papper och stämplar (eller hanko som det heter, ens signatur i stämpelform). Ett förslag som jag tog fram på en resplan gick igenom min kollega som stämplade, sedan över till ekonomiavdelningen som i sin tur stämplar, sedan kom den tillbaka till min avdelning där den skulle stämplas av chefen... Då var det färdigt!
Det tog halva dagen.
Jag fick ett skratt och en skakande huvud som svar när jag frågade om det kanske inte skulle vara lättare att bara skicka ett mail istället.

Vad jag förstår så är detta standard i japanska företag, det och hirarki.
Man arbetar i samma företag livet ut (för det mesta) och blir belönad genom att klättra högre upp på karriärsstegen. Det är inte ovanligt att man blir skickad till en annan del av landet pga det också.
Ex. det var en man på våningen under min som hade arbetat länge i sin chefsposition, men nu hade han nått en viss ålder så de högre makterna i företaget bestämde att befodra honom till en bättre position. Bara det företaget ligger i Nagoya.
Det sas inte högt men man kunde se ogillandet i folks ögon, men det är bara att tacka och ta emot. Han såg måttligt nöjd ut.


Något jag dock gillar med att jobba på ett japanskt företag är alla public holidays! Imorgon har vi tex. "labor thanksgiving day" om man nu skulle översätta 勤労感謝の日(きんろうかんしゃ), så jag ska kanske ägna mig åt min favoritsyssla här i Japan. Ligga och koka i japanskt SPA-bad kallat sento... Och äta något gott efteråt...

Ha det!

2 kommentarer:

  1. Åååååh, härligt med sento! Jag är så avundsjuk!
    Machiko

    SvaraRadera
  2. Haha, roligt med alla stämplarna :P. Det är fascinerande att det finns så olika arbetskulturer.

    /Erika

    SvaraRadera