tisdag 8 november 2011

Hur det gick igår!

Tja!
Jag kom hem ganska sent igår efter sjungandet, upptäckte dessutom att min internetkabel var väldigt ledsen, förhoppningsvis ska jag med mina tekniska färdigheter fixa det ikväll!! Det kan hända att jag blir för avancerad med tekniken och tuttar eld på min lägenhet, men det lämnar vi åt ödet att bestämma...
Nä... Det är nog ok! Det skulle faktiskt vara lite roligt att lägga upp bilderna som jag tagit hittils.

Men nu måste ni nog ändå vara nyfikna på hur det är att följa med på företags-karaoke!
Att jag hamnade i denna klubb är något av ett mysterium, jag blev tydligen scoutad av en av cheferna på våningen under som är extremt förtjust i att tala engelska. Han rusade fram till mig efter ett av morgonmötena som vi har (varje dag) och insisterade på att jag skulle följa med, han ändrade på orginal-schemat för min skull.
Kände inte riktigt att jag kunde neka då...
Jag frågade mina kollegor om de också skulle med efteråt, men ingen av dem kände till denna karaoke-klubb! Fick magont och kände  mig lite smått nervös...
Men det visade sig vara helt ok!

Jag träffade en hel del nya människor och insåg efter första låten var sjungen av killen bredvid mig (låten: B'z - Zero, sjukt ansträngande låt) att jag är omgiven av proffesionella sångare utklädda till japanska salarymen.
Det var mikrofonställ, tamburin, bakrundskörande osv.
Verkligen, som proffs, och vilka röster då!!
Kan ju inte säga att det underlättade när man skulle sjunga själv, men jag kämpade på, hade det super roligt. Fick stående ovationer för min Lady Gaga - Pokerface, vet inte om det var för att de ville gå eller för att det var bra haha
Men, vilket som, det blir mer sjungande med karaoke-klubben, jag har tydlige blivit deras honorary member. Känns bra faktiskt!
Får öva lite sjungande i duschen till nästa gång!!

Tänkte berätta lite kort om detta fenomen kallat "Karaoke-box".
Enkelt sagt är det (oftast) en flervånings byggnad med ett flertal rum på var våning där man sjunger sina finaste låtar för sina vänner, kollegor eller vilka man nu är med.
I receptionen som oftast ligger på entreplan, bestämmar man hur länge man vill sjunga eller enkelt vilken deal man vill ha. (Det är inte ovanligt att det finns en sjung och drick så mycket du vill-deal mellan 00:00-05:00, speciellt utnyttjat när man missat sista tåget hem).
Juste, det finns alltid dricka (alkoholfri och alkhol) på dessa ställen, mat brukar det också gå bra att beställa. Inte helt fel om man vill stanna och sjunga länge!
Jag skulle vilja förklara hur den lilla boxen med skärm-meny fungerar, men det är äventyr man bör upptäcka själv, detta är då hur man bestämmer vilken låt man vill ha, inte mat om ni nu trodde det!
Om man vill ha mat eller dricka så måste man ringa, yes ni hörde rätt! Man ringer från en telefon som hänger på väggen i ens rum. De ringer en också från receptionen när det är 10 min kvar på sjungandet innan tiden är slut.

Det var nog det...
Jo, de kedjor som är kändast och har störst utbud på musik är:
Karaoke Kan (カラオケ館) som utmärks av dess knallblå färg med röd text och Big Echo som har en mer subtil approach med tomatröd färg.
När jag fått ordning på mitt internet så fixar jag in lite bilder!!

Nu är dagen slut, ska ha kalligrafi lektion nu med Dai-Sensei. Sjukt rolig gammal man med massa humor och två hårstrån på huvudet (som han ofta skämtar om).
Imorgon kommer jag inte att skriva något eftersom jag ska på studieresa till Mt.Fuji och Hakone.
Men efter det så!

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar