torsdag 17 november 2011

Idag ska jag gå direkt hem efter arbetet!

Hej hopp alla glada!

Idag är det fredag!!
Jag får lust att göra som vissa (på ett speciellt kontor som jag känner till, ni vet vilka ni är) sjunga på melodin "Nu blir det fredagsmys" från den där chipsreklamen... Var det OLW eller Estrella...?
Vilket som!
Freeeedag!
Den här veckan har varit smockad, jag är helt utmattad! De senaste 3 dagarna har jag knappt varit inne på kontoret, det är visserligen kul att vara ute och undersöka turer, rutter, evenemang etc etc, men det blir ganska tröttsamt när det sker flera dagar i rad. Fast det kan ju faktiskt också bero på att jag börjar bli gammal! Såg minnsan en linje i pannan som inte var där förra året!!

Ni ska få höra vad jag nästan blev tvungen att göra! Under en halv dag så åldrades jag 10 år, så läskigt var det!
På tisdag eftermiddag, precis innan jag skule gå hem, kom min gruppledare fram till mig och sa lite försiktigt: "Lina, imorgon vill jag att du ska läsa denna del högt inför hela avdelningen imorgon bitti på morgon mötet."
Och jag stod lite snyggt fastfrusen i marken och kände hur mitt hår blev grått och rynkorna framträdande.
En av mina största svagheter... Att tala högt inför en stor samling människor.

På detta företag gör man detta var 3:e onsdag, en person läser högt från en pamflett som alla har av företagets ideal och visioner, sedan ska avdelningschefen säga något peppande eller något som bör belysas. Lite underligt kan man tycka men det är vanligt här, lika vanligt som att vi varje morgon berättr för varandra på morgonmötet vad vi ska göra eller gjorde dagen innan.

Sedan övade jag som en villvetting på magiska svampar halva natten men när det kom till kritan så vågade jag inte, som tur var kunde min kollega göra det istället... Jag bad 5000 gånger om ursäkt, fast jag antar att jag gjorde ett mindre bra intryck på min gruppledare.
Resten av dagen flöt på bra med besök till en japansk te-ceremoni med ca 50 turister.

I förrigår blev det att göra soba, japanska bovete-nudlar!
Det var super!
Jag åkte ut på vischan, till en stad där den högsta huset var ett lägenhetsbyggnad på drygt 6 våningar. Där fick jag göra mina nudlar tillsammans med två äldre roliga gubbar och sedan äta upp min kreation! Det kanske inte var de mest vackra nudlarna jag sett i mitt liv, men goda var de!
Jag åt mina nudlar på ett speciellt sätt, kalla på en bambutallrik med en söt sås/soppa/sky (eller vad det nu är) som man doppar dem i (blandat med wasabi och purjo ) kallat Mori-Soba (se bilden nedan).


För er som är intresserade!
Här är några av de vanligaste sorterna av soba:
Zaru Soba - Som Mori Soba fast med tunna strips av torkat sjögräs på


Kitsune Soba - Serverat i varm soppa toppad med friterad tofu (aburaage)


Tempura Soba - Serverat i varm soppa toppad med en friterad bit av något (ex, fisk)


Tanuki Soba - Serverat i varm soppa toppad med friterad frityrsmet (tenkasu)


Tsukimi Soba - Serverat i varm soppa toppad med ett pocherat ägg



Etc etc.
Det finns en hel del olika varianter som tåls att prova.
Notera dock att Yakisoba inte är detsamma som ovanstående soba (trots att de har samma namn). Den ligger mer åt samma håll som ramen nudlar, gjort på vanligt vete.

Och igår trampade jag runt i hela Tokyo och spanade in en mängd byggnader! En slags arkitektur-vandring. Jag passade också på att springa förbi en restaurang i Omotesando/Aoyama som serverar all-you-can-eat-meat från Brasilien!! Hur bra som helst, fast en aningen dyrt 3000 yen vid lunchtid. Men det var värt det, jag åt mig mätt så att det höll sig till i morse!
Barbacoa Grill, mitt kött-himmelrike.



Jag glömde dock att ta bilder på köttet i sig... Så ni får nöja er med en bild på tillbehören! Förutom att man kan äta kött för kung och fosterland så kan man också frossa loss på deras buffé som inkluderar dessert och dricka. Bättre än finlandsfärjan! Haha
Här är restaurangens hemsida:

http://www.barbacoa.jp/aoyama/en/index.html

Den är inte svår att hitta då den ligger på en tvärgata till Omotesando Hills (inte Catstreet) med ett ganska sjysst Starbucks bredvid. Kolla på hemsidan så får ni bättre färdvisningar och bra bilder på saftigt kött!


Ok, back to work!
Ha en trevlig helg!!

2 kommentarer:

  1. Jätteroligt att följa din vardag i Japan! Ser fram emot nästa inlägg :-)
    //Kajsa

    SvaraRadera
  2. Massa kul läsning - tack!

    SvaraRadera