torsdag 24 november 2011

Min stora passion... Sento åäö

Igår var det dags att ta ett dopp i ett japansk badhus igen, händer ungefär 1-2 ggr i veckan när jag är här!
Och det är inte vilket sento som helst... Utan SUPER SENTO!!
Alltså, det finns bara lite fler bad att plumsa i, kanske en restaurang och massage salong.

Lite kort om vad denna fantastiska facilitet är:
Som sagt, det är ett kommunalt badhus där man betalar en avgift innan man går in (ca 300-900\).
Man bör ha med sig handduk, skrubb, tvål, schampo/balsam och andra nödvändigheter då de mindre ställena inte alltid tillgodoser detta. Ibland kan man låna mot en avgift, ibland finns det tvål och schampo gratis.
Män 男 och kvinnor 女 har separata omklädningsrum och badutrymmen, oftast är de markerade av kanjit för respektive kön (kan vara bra att kunna läsa dem så att man inte går in i fel rum).
När man tagit av sig sina kläder så är det bara att traska in dit duschar och bad är, inga badkläder är tillåtna, naket ska det vara.
Inga tattueringar heller då de visar dåligt beteende, om det är en liten en så kan du täcka den med ett hudfärgat plåster, viktigt att respektera detta.
Vanligtvis hade väl vi västerlänningar hoppat i badet efter en snabbspolning i duschen, men det går inte!
Här ska skrubbas rent med tvål och tvättas hår med schampo, för att inte lorta ner baden och följa japansk sed. Detta gör man då sittandes på en pall (långa rader av detta) med en spegel och liten balja framför sig.
Nu kan du hoppa i badet!
Ibland finns det olikt tempererade bad, bad med något tillägg (ex. äpplen), bad med jetstrålar, djupa, grunda, utomhusbad (rotenburo) etc.
Ibland finns också bastu!
Det var det, sedan är det bara att koka i baden tills man får nog och vill gå hem.

Om ni inte har badat i onsen så funkar sento som ett utmärkt kompliment, dessutom är det billigare.
Jag brukar gå till dessa ställen, som ligger en bit från vart jag bor men är super!

Yukemurinosato i Sengawa
http://www.yukemurinosato.com/

Gokurakuyu i Tama Center
http://www.gokurakuyu.ne.jp/gokurakuyu/tempo/tamacenter/

Jag får utveckla lite senare för nu måste jag kila!
Ha det bra!

1 kommentar:

  1. Heja, heja!
    Kul att läsa om dina bravader i Japanland, man blir ju måttligt avundsjuk! ^^
    Idag fick jag cravings för japansk curry men fick nöja mig med hederlig svensk pizza istället..

    Kan du inte ta lite bilder på Tokyos julskyltning? Den borde ha kommit igång vid det här laget! =)
    /Tereko

    SvaraRadera